Powered By Blogger

17 sierpnia 2022

Historia radomskiej komunikacji podmiejskiej (cz. 3)

  

Radomska komunikacja podmiejska (1990-1994)

Od upadku PRL do powstania ZTM

    W maju 1990 r. zlikwidowano linię M do Makowa (gm. Skaryszew). Zakład Przemysłu Spożywczego uruchomił dowóz pracowników we własnym zakresie. Tak oto rozpoczął się proces prywatyzacji linii podmiejskich lub ich likwidacji. Zlikwidowano bowiem kilka linii podmiejskich - do historii przeszły linie: CZ (skrócona do Zakrzewa wersja linii C) oraz H do Cerekwi (gm. Zakrzew). Linia R została przemianowana na linię nr 26, a jej trasa została wydłużona przez Antoniówkę i Groszowice do granicy tej ostatniej z Myśliszewicami (gm. Jedlnia-Letnisko).

    Jeszcze w  listopadzie tego roku powstał wariant linii 26. Autobusy zaczęły kursować w dni robocze do Janiszewa (gm. Zakrzew) ulicami: Wernera, hetm. Czarnieckiego i Zieloną.

    W lipcu 1991 r. powstało rozwiązanie organizacji ruchu, które obowiązuje do dziś. Autobusy, jadąc od strony ul. gen. Traugutta przejeżdżają część ul. Żeromskiego i rondo pl. Króla Kazimierza III Wielkiego i dalej swoimi trasami. W kierunku przeciwnym, autobusy z ronda kierowano ulicami: Wałową, Lekarską i dra Tochtermana.

    Od 1992 r. wszystkie autobusy stacjonują już na terenie nowej zajezdni na Żakowicach. W miejsce starej zajezdni na Zamłyniu, w 1995 r. przeniesiono z ul. Głównej osiedlowe targowisko.

    1 października 1993 r. na podstawie uchwały radomskiej Rady Miejskiej powstała jednostka budżetowa pod nazwą Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), a MPK przekształcono w spółkę prawa handlowego, mianowicie spółkę kapitałową - z ograniczoną odpowiedzialnością (MPK sp. z o.o.). Rozdzielono tym samym zadania organizatora transportu miejskiego i operatora. Do zadań ZTM należało: programowanie i organizację komunikacji, dystrybucji i kontroli biletów oraz sprawdzania jakości usług wykonywanych przez - jednoosobową spółkę gminy - MPK.

    W lutym 1994 r. ZTM ogłosił przetarg na obsługę kilku linii autobusowych (3, 8, 13 i nocną 101). Do przetargu stanęło 8 firm, a komisja przetargowa wybrała dwie z nich. Firma International Transport Spedition Adam Michalczewski (ITS) dostała linie: 3, 8 i 13, natomiast linię nocną 101 - Zakład Transportu Energetyki (ZTE). Był to koniec monopolu MPK w radomskim "zbiorkomie".

    Flotę ITS stanowiły autobusy Gräf & Steyr LU200 M11 z 1978/79 r. sprowadzone z Wiednia. Charakteryzowały się m.in. drewnianymi ławkami, automatyczną skrzynią biegów Voith, silnikami MAN o pojemności skokowej 12 l zasilanymi LPG, układem drzwi 2-2-2. Nadwozie spełniało wytyczne Niemieckiego Związku Zakładów Komunikacyjnych (Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe - VÖV), jakie powinien  spełniać standardowy autobus miejski.

Rys. 1. Graf & Steyr LU200 M11, #30, ITS (autor: Nodzyk, 1996)

    Wyjazd autobusów innych niż operatora komunalnego miał miejsce w dzień dziecka, 1. czerwca 1994 r. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, a firma Michalczewski sp. z o.o. (d. ITS) jest pierwszym operatorem komunikacji miejskiej w Polsce, działającym do chwili obecnej. Szalejąca wówczas inflacja i stan finansów przedsiębiorstwa oraz powyższe rozwiązania (utworzenie organizatora oraz pojawienie się nowych operatorów) nie spodobały się związkowcom w MPK, którzy podjęli akcję protestacyjną.

    ZTM - korzystając ze wspomagania komputerowego - wprowadził nowe rozkłady jazdy. Pasażerowie nie musieli już dodawać średnich czasów przejazdu do godzin odjazdów z poszczególnych pętli, w celu wyliczenia, o której przyjedzie autobus. Takie rozwiązanie w dalszym ciągu nie ma zastosowania w przypadku linii podmiejskich u prywatnych przewoźników, a mamy obecnie 2022 rok! 

    [Naprzeciw pasażerom wychodzi właśnie serwis http://podmiejskie.radom.pl (wcześniej pod adresem https://wra-bus.cba.pl), na którym widnieją rozkłady jazdy nie tylko z każdej pętli, ale również z każdego przystanku, przy którym zatrzymują się autobusy radomskiej komunikacji podmiejskiej bez potrzeby dokonywania obliczeń czasu przyjazdu danego autobusu.]

    Nastąpiło kilka korekt tras: linię 1BIS wydłużono do ul. Sycyńskiej, natomiast linię 8, która zawracała na skrzyżowaniu ul. Maratońskiej z ul. Dębową wydłużono do obecnej pętli Halinów.

    Liniami autobusowymi, które były wyprowadzone poza miasto Radom były:

- linie podmiejskie (literowe) A, B, C, D, E, F, G, J, K, L i S;

- linie miejskie, strefowe (cyfrowe) 1, 1BIS, 6, 23, 24 i 26.

(wszystkie linie obsługuje MPK Radom).

    Te oraz kolejne epizody spowodują obecny kształt radomskiej komunikacji podmiejskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.10